n-butyllithium

N-بوتیل لیتیم

N-بوتیل لیتیم

ترکیب شیمیایی N-بوتیل لیتیم یک معرف ارگانو لیتیم می باشد که این ترکیبات قدرت نوکلئوفیلی بالایی دارند و به عنوان یک آغازگر پلیمریزاسیون و یک باز فوق قوی در سنتز ترکیبات شیمیایی به ویژه درصنعت دارویی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ان-بوتیل لیتیم برای حذف هیدروژن از ترکیبات نیتروژن دار، اکسیژن دار و فسفر دار می باشد که در نهایت نمک لیتیوم تشکیل می شود. بوتیل لیتیم در حالت عادی ناپایدار است بنابراین به طور تجاری به عنوان یک محلول در حلال های هیدروکربنی از قبیل پنتان ، هگزان و هپتان در دسترس می باشد که مولاریته این ترکیبات در حلال های مختلف متفاوت است ) .

محلول 2M این ترکیب در پنتان، محلول 1.7M و 2.7M در حلال هپتان (وجود این محلول درحلال هایی از قبیل تتراهیدرافوران و دی اتیل اتر به اندازه کافی پایدار نیست. به دلیل تفاوت بزرگی که در الکترونگاتیوی کربن و لیتیوم وجود دارد این ترکیب بسیار قطبی است و نیرویی که برای جدایی آن در نظر گرفته شده بین 55 الی95 درصد است.

n-Butyllithium

Chemical compound

Description

n-Butyllithium is an organolithium reagent. It is widely used as a polymerization initiator in the production of elastomers such as polybutadiene or styrene-butadiene-styrene. Also, it is broadly employed as a strong base in the synthesis of organic compounds as in the pharmaceutical industry. Wikipedia

Density: 680 kg/m³

Molar mass: 64.06 g·mol−1

Related organolithium reagents: sec-butyllithium; tert-butyllithium; hexyllithium; methyllithium

Solubility in water: Reaction

Solubility: Diethyl ether, cyclohexane

Boiling point: decomposes

 

کاربردهای n-بوتیل لیتیم

این ترکیب برای واکنش های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد از جمله این واکنش ها می توان به نوآرایی 2،3 - ویتیگ ،انتقال متیل) transmetalation ) واکنش های حذفی، متیله کردن و پلیمریزاسیون دی ان ها ... اشاره کرد.

حلالیت و واکنش پذیری

ترکیب n- بوتیل لیتیم در هیدروکربن ها و حلال های اتری حل میشود. واکنش این ترکیب با حلال های پروتیک بسیارواکنش پذیر و خطرناک می باشد بنابراین درواکنش های شیمیایی اکثر حلال های آلی از قبیل تتراهیدرا فوران حل میشود. واکنش پذیری این ترکیب بسیار زیاد است به طوری که با واکنش با کربن دی اکسید منجر به تولید لیتیوم پنتانوآت می شود.

 

خواص فیزیکی و شیمیایی n-بوتیل لیتیم

زرد کم رنگ

رنگ

64.06 g·mol−1

جرم مولکولی

0.68 g/cm3

چگالی

−76 °C (−105 °F; 197 K)

نقطه ذوب

تغییر شکل می دهد و باید در دمای محیط مورد استفاده قرارگیرد.

نقطه جوش

 

 

درباره ما

شركت مينا تجهيز آريا با سالها تجربه و با استفاده ‏از تخصص،تعهد، تجربه و دانش هاي نوين اقدام به تهيه، توزيع مواد شیمیایی ( آزمایشگاهی ، صنعتی ) و تجهيز لوازم آزمايشگاهي، شيشه آلات و كليه ملزومات آزمايشگاهي از شركت هاي داخل و ‏خارج كشور نموده است.‏

برای پرسش و پاسخ و دریافت قیمت و موجودی با کلیک روی لینک زیر به تلگرام شرکت پیام دهید

 آدرس : تهران - میدان توحید- خیابان امیر لو(نبش کوچه خودرو) - پلاک 42- طبقه دوم - واحد

ایمیل : minatajhiz_aria@yahoo.com

شماره ها تماس : 02166901187 - 02166900058

شماره های همراه :09362048289 - 09927282910

شماره های واتس آپ ، ایتا ، تلگرام و روبیکا : 09927282910 - 09362048289