food-grade-chemicals

آشنایی با مواد شیمیایی فود گرید|Food Grade Chemicals

فود گرید چیست ؟

مواد شیمیایی گرید غذایی، موادی هستند که به صورت مستقیم با سلامت انسان ها سروکار دارند و هر چیزی را که که با غذای مصرفی انسان مرتبط می باشد را در بر می گیرد و با مقررات بهداشتی، ایمنی و استانداردهای بین المللی سخت گیرانه تری نسبت به سایر گرید ها کنترل می شود.

با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و نیاز به تولید و فراوری صنعتی مواد غذایی به منظور افزایش بهره وری و تامین غذای مورد نیاز، ناگزیر ناچار به استفاده از موادی هستیم که قابلیت انبار کردن و ذخیره سازی مواد غذایی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده بدون آنکه در طعم یا بافت و ترکیب ان ماده تغییری ایجاد نماید و یا اصطلاحا با آن ماده واکنش دهند.

مواد شیمیایی گرید مواد غذایی می تواند شامل افزودنی های شیمیایی غیر ارگانیک یا ارگانیک شوند که به صورت علمی و با آزمون های متعدد اثبات گردیده که برای سلامتی انسان یا دارای خطر نیستند و یا تا یک حد مجازی از آن ماده بسته به سایست های هر کشور کم خطر می باشند و به مواد غذایی به منظور ماندگاری بیشتر، طعم بهتر و ظاهر بهتر اضافه می شوند.

انواع مواد شیمیایی فود گرید

از جمله مواد شیمیایی که در صنایع غذایی استفاده می شود می توان به نمک های فسفاته اسید سیتریک انواع نگهدارنده ها نمک طعام و سایر مواد شیمیایی نام برد.

باید توجه داشت که در استفاده از این مواد حتما به گرید آن ها توجه شود. به عنوان مثال نمک ساده طعام ممکن است داخل خود میزان بالایی از فلزات سنگین را داشته باشد که در استفاده از آن ها در صنایع غذایی ممکن است باعث افزایش بروز سرطان در جامعه گردد.

هر شخص بسته به نوع فیزیک سن چاقی یا لاغری ژنتیک رژیم غذایی و سایر عوامل می تواند به صورت طبیعی در برابر عوامل بیماری زا و سمی به صورت نسبی مقاومت از خود بروز دهد که اصطلاحا به آن استانه تحمل شخص در برابر آن عامل سمی می باشد.

از آنجایی که از نظر تئوری امکان به صفر رساندن مقدار ماده سمی در مواد غذایی تقریبا غیر ممکن است، برای هر ماده سمی با توجه به میزان سمی بودن و نوع عارضه ای که به وجود می آورد و با توجه به آستانه تحمل افراد یک جامعه برای هر ماده سمی موجود در این گرید یک حد مجازی تعریف گردیده است که اگر از این حد تجاوز شود ان ترکیب دیگر از گرید غذایی خارج شده و قابلیت مصرف در صنایع غذایی را نخواهد داشت.

این مواد شیمیایی توسط شرکت ها یا برای استفاده در شرکت های مواد غذایی یا برای مصارف مستقیم خانگی پردازش و به صورت انبوه تولید می شوند.

چند نمونه از مواد شیمیایی گرید غذایی عبارتند از

آنتی اکسیدان ها- نگهدارنده های مواد غذایی- رنگ های خوراکی مصنوعی- طعم دهنده های مصنوعی- ویتامین ها و مواد معدنی

یکی دیگر از مواردی که با مواد غذایی در ارتباط است مربوط به ظروف بسته بندی می باشد. در تهیه این ظروف باید دقت گردد که به هیچ عنوان این مواد از خود در طول مدت ماندگاری محصول موادی را آزاد نکنند و هیچ ماده ای به صورت بیش از حد مجاز از ظرف نگهداری به درون ماده غذایی وارد نشود.

همچنین ظروف در نظرگرفته شده با محصول نباید وارد واکنش شده و یا طعم یا رنگ آن را دچار تغییر نماید. بنابراین برای بسته بندی مواد غدایی نیز گرید مواد غذایی وجود دارد. به عنوان مثال نایلون حاصل از عمل پلیمریزاسیون مولوگول های مونومر اتیلن می باشد.

 اگر از مواد بازیافتی در تولید نایلون استفاده شود، ناخالصی های موجود در ساختار نایلون به مرور وارد محیط شده و باعث می شود که زود تر از موعد انقضا ان محصول فاسد شود. و یا در صورت فاسد نشدن باعث بروز مشکلات برای مصرف کنندگان می شود.

در مواد پلاستیکی در واقع مهمترین پارامتر مهم در سلامت آنها درصد خلوص مواد اولیه می باشد. در این مواد نباید از هیچ گونه مواد نانویی استفاده شود و مواد افزودنی باید در حد اقل میزان خود باشد و هیچ گونه رنگ و چیز دیگری در ساختار آن استفاده شود.

 یکی دیگر از موارد استفاده از این مواد در دستگاه های تصفیه آب می باشد. از آنجایی که آب تصفیه شده فاقد هر گونه مواد آنتی باکتریل در اثر فرایند تصفیه می باشند، استفاده از مواد اولیه گرید مواد غذایی بسیار حائز اهمیت می باشد.

معمولا مواد دارای گرید مواد غذایی با این علامت قابل تشخیص می باشند.

درباره ما

شركت مينا تجهيز آريا با سالها تجربه و با استفاده ‏از تخصص،تعهد، تجربه و دانش هاي نوين اقدام به تهيه، توزيع مواد شیمیایی ( آزمایشگاهی ، صنعتی ) و تجهيز لوازم آزمايشگاهي، شيشه آلات و كليه ملزومات آزمايشگاهي از شركت هاي داخل و ‏خارج كشور نموده است.‏

برای پرسش و پاسخ و دریافت قیمت و موجودی با کلیک روی لینک زیر به تلگرام شرکت پیام دهید

 آدرس : تهران - میدان توحید- خیابان امیر لو(نبش کوچه خودرو) - پلاک 42- طبقه دوم - واحد

ایمیل : minatajhiz_aria@yahoo.com

شماره ها تماس : 02166901187 - 02166900058

شماره های همراه :09362048289 - 09927282910

شماره های واتس آپ ، ایتا ، تلگرام و روبیکا : 09927282910 - 09362048289