سیلیکاژل

معرفی سیلیکاژل و کاربردهای آن

سیلیکاژل

سیلیکاژل Silica gel  بیشتر در زندگی روزمره به صورت مهره در یک بسته کاغذی کوچک معمولا با هشدار 'نخورید' دیده می شود.

این ترکیب شکل آمورف و متخلخل دی اکسید سیلیکون (سیلیکا) است که از یک چارچوب سه بعدی نامنظم از اتم های سیلیسیم و اکسیژن متناوب با حفره ها و منافذ در مقیاس نانومتری تشکیل شده است.

 

 فضاهای خالی ممکن است حاوی آب یا برخی مایعات دیگر باشند یا ممکن است با گاز یا خلاء پر شوند.  دی اکسید سیلیکون ترکیب اصلی این ماده است که متشکل از سیلیکات سدیم و اسید سولفوریک می باشد و ما آن را با فرمول مولکولی SiO2 می شناسیم.

 از مزایای اصلی ذرات سیلیس می توان به استحکام مکانیکی بالا، سازگاری با آب و تمام حلال های آلی و پایداری ابعادی بستر ستون ها در حین استفاده با انواع حلال ها و شستشوی گرادیان اشاره کرد، زیرا ذرات سیلیس مرطوب متورم نمی شوند.

ژل سیلیکا خواص تبادل کاتیونی ضعیفی دارد، در حالی که فازهای ثابت آمین پیوندی مانند مبدل های آنیون ضعیف عمل می کنند. این مکانیسم احتباس مختلط ممکن است باعث احتباس بیش از حد و باطله شدن یا حتی شکافتن پیک های ترکیبات یونی یا یونیزاسیون شود.

طبقه بندی ژل های سیلیکا

ژل های سیلیکا به سه نوع ژل معمولی، متوسط و کم چگالی طبقه بندی می شوند.

سیلیکاژل با چگالی معمولی در یک محیط اسیدی تهیه می شود و دارای سطح بالایی است (به عنوان مثال، m2 g-1 750).

سیلیکاژل‌های با چگالی متوسط و کم دارای سطح کم هستند (به ترتیب 300-350 و 100-200 m2 g-1).

ویژگی های سیلیکاژل

فرمول شیمیایی:      SiO2

وزن مولکولی:        g/mol 08/60

ریخت شناسی:         دانه های شفاف

بو:           بی بو

Silica gel

Silica gel is an amorphous and porous form of silicon dioxide, consisting of an irregular tridimensional framework of alternating silicon and oxygen atoms with nanometer-scale voids and pores. The voids may contain water or some other liquids, or may be filled by gas or vacuum. Wikipedia

Formula: SiO2

Density: 700 kg/m³

Appearance: Transparent beads

Odor: Odorless

کاربردهای سیلیکاژل

این ماده اولین بار طی جنگ جهانی اول به منظور جذب بخار و گاز ایجاد شده داخل ماسک های گاز اشک آور و به طور کلی جلوگیری از تخریب ابزار جنگی در اثر رطوبت، مورد استفاده قرار گرفت.

  • استفاده به عنوان یک ماده خشک کننده برای کنترل رطوبت موضعی، جلوگیری از فساد یا تخریب برخی کالاها
  • حذف آلاینده های مختلف توسط اشکال اصلاح شده سیلیس
  • استفاده در انواع مختلف کروماتوگرافی از جمله کروماتوگرافی فلاش در سنتز آلی، کروماتوگرافی لایه نازک و بسته‌بندی برای ستون‌های مورد استفاده در کروماتوگرافی مایع و گاز
  • برای پاکسازی و تکه تکه کردن عصاره های نفتی ( روشی که توسط آزمایشگاه تحقیقات نفت محیط زیست کانادا برای تکه تکه کردن نمونه های نفتی به بخش های اشباع و آروماتیک و حذف اجزای قطبی و سایر تداخل ها استفاده شد)
  • استفاده در صنعت داروسازی به شکل های مختلفی (داخل قوطی دارو، به شکل کپسول، ساشه و انبار محصولات دارویی)
  • از بین بردن بوی نامطبوع کفش، ساک ورزشی و غیره

ستون کروماتوگرافی

سیلیکاژل در کروماتوگرافی به عنوان فاز ثابت استفاده می شود. اندازه ذرات سیلیکاژل برای کروماتوگرافی ستونی از 40-63 میکرومتر متغیر می باشد.  تفاوت در اندازه ذرات تعیین می کند که آیا سیلیکاژل باید برای کروماتوگرافی فلاش یا گرانشی استفاده شود. در این کاربرد، به دلیل قطبیت سیلیکاژل، اجزای غیرقطبی تمایل دارند قبل از اجزای قطبی تر شسته شوند، از این رو کروماتوگرافی فاز معمولی نامیده می شود. با این حال، هنگامی که گروه‌های آبگریز (مانند گروه‌های C18) به سیلیکاژل متصل می‌شوند، ابتدا اجزای قطبی شسته می‌شوند و این روش به عنوان کروماتوگرافی فاز معکوس نامیده می‌شود. ژل سیلیکا همچنین برای کروماتوگرافی لایه نازک روی ورق های آلومینیومی، شیشه ای یا پلاستیکی اعمال می شود.

درباره ما

شركت مينا تجهيز آريا با سالها تجربه و با استفاده ‏از تخصص،تعهد، تجربه و دانش هاي نوين اقدام به تهيه، توزيع مواد شیمیایی ( آزمایشگاهی ، صنعتی ) و تجهيز لوازم آزمايشگاهي، شيشه آلات و كليه ملزومات آزمايشگاهي از شركت هاي داخل و ‏خارج كشور نموده است.‏

برای پرسش و پاسخ و دریافت قیمت و موجودی با کلیک روی لینک زیر به تلگرام شرکت پیام دهید

 آدرس : تهران - میدان توحید- خیابان امیر لو(نبش کوچه خودرو) - پلاک 42- طبقه دوم - واحد

ایمیل : minatajhiz_aria@yahoo.com

شماره ها تماس : 02166901187 - 02166900058

شماره های همراه :09362048289 - 09927282910

شماره های واتس آپ ، ایتا ، تلگرام و روبیکا : 09927282910